Ken uw klant…

Sinds vele jaren werken EBN en de politie samen om te waken over uw veiligheid. Vandaag vertellen Peter van Bennekom en Frank van Jeveren wat u zélf kunt doen om oplichting te voorkomen. En hoe zij u daarbij helpen.

Peter (plv. Districtschef Politie) steekt van wal: “Door samen te werken hebben we veel ogen op straat. We pakken signalen zo sneller op, en samen kunnen we sneller schakelen bij criminele activiteiten.” “De bevoegdheden lopen in elkaar over.” vult Frank (directeur EBN) aan, “Zo vormen we samen een vuist tegen criminelen.”

Bij bedrijfsfraude hebben beide heren al diverse malen meegemaakt dat bedrijven dit zelf hadden kunnen voorkomen. “De moderne crimineel is brutaal, niet meer bang voor daglicht of contact. Ze liegen recht in je gezicht.” aldus Peter.  “De tijd waarin je naïef kan zijn is voorbij.” beaamt Frank.

Hide in plain sight

Door slim gebruik te maken van vermommingen (denk aan uniformen, schilderkleren, postbodepak, etc.) en vlotte babbels laat je nietsvermoedend een verkennende inbreker binnen in je pand. Maar ken ook je klant, je partner, je medewerkers. Frank vertelt van een bedrijf dat jarenlang bestolen is door de eigen boekhouder. Criminelen stelen niet alleen je goederen, maar door ongemerkt bij te dragen aan hun activiteiten kan je ook jouw goede naam kwijt raken. Peter vertelt: “Criminelen moeten hun illegale waren ergens produceren, vervoeren en afzetten. Op al deze onderdelen kan jij als bedrijf ongewild een bijdrage leveren.”

‘Zo, mooi wagentje rijdt u.’

Is er dan niets wat je er tegen kan doen? Natuurlijk wel! Criminelen hebben een hekel aan alerte mensen. Als je goed om je heen kijkt, doorvraagt en je onderbuikgevoel volgt zullen ze eerder kiezen voor een gemakkelijker slachtoffer, dan voor jou. Weet goed met wie je zaken doet. Zorg dat je onderaannemers, partners en collega’s ook gescreend zijn.

Frank heeft de ervaring dat ISO-gecertificeerde bedrijven vaak scherper controles uitvoeren, maar hij geeft ook aan dat het vaak als ‘onbeleefd’ ervaren wordt om door te vragen. Terwijl dat juist een cruciaal hulpmiddel is, vertelt hij. Vanuit oprechte belangstelling en betrokkenheid kan je nagenoeg elke vraag stellen. En de antwoorden geven je meer inzicht of iets verdacht is.

Dat voelt niet pluis

Peter: “Criminelen opereren binnen alle branches, ze hebben ook op alle fronten hulp nodig bij hun activiteiten, zoals vervoer en witwassen. Dus ook als je handelt in gereedschappen, automotive, of je bent notaris, accountant, actief in de kunst, of bouw….overal kan je slachtoffer worden.” Onthoud goed: net als dat een bank nooit jouw pingegevens vraagt, zal een nette ondernemer nooit risicovolle gegevens vragen, of langskomen zonder afspraak. Peter haalt een voorbeeld aan van een kapsalon die bezocht werd door een ‘beveiligingsbedrijf’. Onder het mom van een securitycheck stelden zij veel vragen over de beveiliging. 

Signalen:

-Bedrijven die online onvindbaar zijn.

-Ongebruikelijke invulling bedrijfspand. Het type bedrijfspand klopt niet met producten. Denk aan een meubelzaak die geregistreerd staat op een kantorenpand driehoog.

-Unieke aanbieding, je moet snel beslissen, direct afnemen.

-Kloppen de combinaties? Bijvoorbeeld jonge ondernemers in extreem dure auto, etc.

-Komt het verhaal geloofwaardig over?

-Bedrijfswagens zonder belettering van het bedrijf.

-Een ‘niet-pluis-gevoel’.

Tip

-Kijk op internet of persoon/bedrijf daar voorkomt, denk aan social media, KVK.

-Vraag naar legitimatie bij betreden pand, bij een eerste kennismaking.

-Check certificaten en (online en via contacten) referenties.

-Durf door te vragen. Met interesse, en warmte. Voer een goed gesprek. Is het een geloofwaardig verhaal? Een verklaring voor negatieve signalen?

-Check hoe lang een bedrijf al bestaat.

-Vraag een visitekaartje of een brochure.

-Ontwikkel klantformulieren; minimaal aantal gegevens inclusief handtekening. Laat hen hun identiteit prijsgeven.

-Bouw een pauze in, doe pas zaken in een tweede gesprek, check tussendoor de persoon.

-Weet wat er binnenkomt, laat hiervoor tekenen. Is de vrachtwagen verzegeld?

-Bezoek de partner/klant eens op hún locatie.

-Vraag een VOG verklaring of raadpleeg de eigen branche of politie bij onzekerheid.

Diensten EBN

Wilt u de risico’s binnen uw bedrijf minimaliseren? EBN denkt graag met u mee.

Kunt u geen integrale veiligheidskundige in dienst nemen, dan kunt u deze incidenteel of structureel inhuren bij EBN. Dit is ook per collectief te organiseren. Een veiligheidskundige onderzoekt alle risico’s in de samenleving, terreur, cybercrime, autorisaties, en natuurlijk ook de fysieke aanpassingen voor úw bedrijf. Ook voert EBN penetratie-audits uit; hoe ver komen zij in uw pand? Wilt u een partner laten screenen? Of uw personeel een security- awareness training geven?

EBN is uw partner voor pre-employmentscreening, pre-klantscreening en pre-partnerscreening.