Zelfstandig wonen met een veilig gevoel

Mensen willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dit betekent dat een beroep wordt gedaan op de zelfredzaamheid van ouderen, maar ook op de wijze van zorgverlening. In een noodsituatie moet zowel overdag als ’s nachts hulp komen. De personenalarmering biedt hierbij uitkomst. Voor zorgverleners brengt dit echter extra handelingen en risico’s met zich mee. In zo’n geval zorgt EBN Veiligheidsdienst voor extra veiligheid, snelheid en een helpende hand als dat nodig is.

Met één druk op de alarmknop, die de cliënt altijd bij zich draagt, krijgt men direct contact met de zorgcentrale. Als de cliënt heeft gekozen voor hulp van een contactpersoon, dan belt de medewerker van de zorgcentrale een van de drie contactpersonen om te melden dat de cliënt hulp nodig heeft. Eén van de contactpersonen komt dan naar de woning. Krijgt de zorgcentrale de contactpersonen niet te pakken? Dan schakelen zij de hulpdiensten in. Als de cliënt heeft gekozen voor professionele hulp, dan komt er direct een professionele zorgverlener naar de woning.

De zorgverlener heeft de sleutel nodig van de woning. In veel regio’s wordt zo’n sleutel bewaard in een locker vlakbij de woning, wat risico’s met zich meebrengt. Als de sleutel bij de zorgcentrale wordt bewaard, moet de ambulancedienst, nachtzuster of verpleegkundige de sleutel daar eerst ophalen. Dit neemt kostbare tijd in beslag, die de cliënt misschien niet heeft. Vroeger waren er daarom vaak twee nachtzusters in dienst. Eén die de sleutel ophaalde en één die direct naar de cliënt reed. Geen ideale situatie. Vooral ’s nachts was er behoefte aan meer ondersteuning.

Daarom schakelde deze thuiszorgorganisatie EBN Veiligheidsdienst in. Sinds februari 2017 beheert EBN alle sleutels voor de personenalarmering. Tussen 23.00 en 07.00 uur werken beide partijen samen. Zodra de melding binnenkomt, wordt EBN ook gealarmeerd. De nachtzuster of ambulance rijdt rechtstreeks naar de woning. Ondertussen rijdt een beveiliger van EBN direct naar de woning om de sleutel te brengen. De tijdwinst die dit oplevert heeft tot nu toe in ieder geval één leven gered.

De aanwezigheid van de beveiliger geeft ook een gevoel van veiligheid. De beveiliger blijft namelijk totdat de zorg klaar is. Hierdoor kunnen zij omstanders rustig en op afstand houden, zodat de hulpverleners in alle veiligheid en concentratie hun werk kunnen doen. De beveiligers van EBN hebben ieder een BHV diploma. Indien nodig verrichten zij lichte hand en spandiensten, zoals het op bed leggen van de patiënt.

“Deze samenwerking is een pilot die zeer succesvol is. We hopen in de toekomst voor meerdere thuiszorgorganisaties en cliënten de zorg veiliger en efficiënter te mogen maken”, aldus Wesley van Dongen, operationeel manager EBN Veiligheidsdienst.

Wilt u als thuiszorgorganisatie ook een snellere opvolging van meldingen en een veilig gevoel voor uw hulpverleners creëren? Neem dan contact op met EBN Veiligheidsdienst, via 076-5205206 of info@ebn-veiligheidsdienst.nl.