Vertrouwd gezicht: Raymond 

Pas 31 lentes jong en toch al 13 jaar werkervaring bij EBN. Dat is toewijding! Raymond is een gemotiveerde medewerker die zich graag aan u voorstelt.

Gevarieerde baan

“Ik vervul drie functies bij EBN,” zo verteld Raymond, “Coördinator surveillance, Camera observant bij de politie Breda, en Surveillant.” Als Cameraobservant wordt er nauw samengewerkt met de politie. De agent op straat in de binnenstad staat met de portofoon in contact met EBN medewerkers die 35 camera’s kritisch bekijken. Vechtpartijen, drugsdealers en het signaleren van verdachte personen worden tijdens uitgaansavonden en evenementen zijn een greep uit de voorkomende zaken. Agenten spelen in op de aanwijzingen van EBN. “Tijdens de surveillance verzorg ik met name de alarmopvolging. Snel ter plaatse zijn en de situatie adequaat oplossen is vanzelfsprekend. Regelmatig maak ik mee dat er verdachte personen bij panden aanwezig zijn. Onze komst verstoort hun criminele activiteiten.” Ook visitaties en kofferbakcontroles behoren tot de taken. “De coördinatietaken van de werkzaamheden, en het klantencontact voer ik meestal tijdens mijn surveillance uren uit.” Aldus Raymond.

Daar doe je het voor

Raymond memoreert een van zijn eerste acties: “Ik was net een paar maanden in dienst bij EBN, en reed op een melding voor een klant op de Riethill in Breda. Toentertijd waren flatscreens zeer gewild bij het dievengilde. Bij aankomst trof ik een inbreker aan die net zijn fietstassen had gevuld met flatsreens. Na een achtervolging met de auto en te voet heb ik hem uiteindelijk van zijn fiets kunnen trekken.” Dat geeft een fiks gevoel van voldoening!

Indrukwekkend

Dat een gedegen opleiding en gezond verstand goed samen gaan in noodsituaties bleek tijdens het eerste contact met echte criminaliteit: “Ik was net een paar maanden in dienst bij EBN. Ik was ingewerkt bij een grote klant (Horecagroothandel) en er werd meteen tijdens mijn eerste zelfstandige nachtdienst ingebroken. Het alarmsysteem liet er geen twijfel over dat er ongenode mensen rondliepen. Ondanks de eerste spanning is een snelle en adequate beslissingen nemen cruciaal voor een goede afloop. Als eerste stap riep ik over de intercom: "Jongens naar boven inbraak ‘waarde ruimte’". De suggestie dat we met velen waren deed de verdachten zo schrikken dat ze zonder buit waren vertrokken. Vóór de komst van de politie was het pand zo veilig gesteld.” 

Uniek vak

In dit vak is elke dienst anders. Het snel schakelen tussen surveilleren en het handelen bij een inbraak maakt dit vak uniek. De service verbeterd nog steeds, zo vertelt Raymond: “Klanteninstructies waren vroeger op papier. Deze lagen op de meldkamer. Tegenwoordig kan ik alle gegevens digitaal bekijken op mijn diensttelefoon en de bijzonderheden invoeren na iedere melding. De klant krijgt hierna direct digitaal een rapportage. Ook het sleutelbeheer is per regio ingevoerd. Zo is een veel snellere responstijd mogelijk geworden.”

Gratis tip!

“Let op verlichting en bosjes aan de buitenzijde van het pand, een inbreker slaat het liefst toe op een donkere plek achter begroeiing.” Kleine aanpassing die net het verschil kan maken tussen wél of geen inbraak.