Veelzijdigheid siert Lex

 

Een relatieve jonge Lex (30) heeft alweer 12 dienstjaren ervaring. Vastgeroest? Welnee, met steeds nieuwe uitdagingen blijft hij zichzelf pro-actief ontwikkelen. En elke dag bij EBN Veiligheidsdienst biedt variatie.

 

Wanneer je Lex vraagt welke functie hij heeft, volgt er dan ook geen eensluidend antwoord. “Op de eerste plaats ben ik beveiliger. Maar een groot deel van de tijd werk ik als shiftleader op onze meldkamer/PAC in Moerdijk. Ik ben ook met regelmaat werkzaam bij het cameratoezicht in de binnenstad van Breda. Daarnaast heb ik ook nog een actieve rol binnen onze opleidingstak”, zo vertelt hij enthousiast.

 

Ervaren rot

Begonnen als surveillancemedewerker, kent hij de klappen van de zweep. Dat helpt hem nu adequaat te schakelen bij alarmmeldingen in de meldkamer. “Elke klant, elke situatie vraagt om een andere actie. Soms is dit verificatie via de camerasystemen, maar ook het aansturen van de surveillance of gelijk de politie alarmeren zijn mogelijkheden.” De kennis en ervaring van Lex, en zijn collega’s, zorgen voor een snelle opvolging.

 

Aansturen en hostmanship

“Tijdens mijn dienst op de meldkamer ben ik verantwoordelijk voor de operationele aansturing,” spreekt Lex, “hier hebben we veel telefonisch contact met klanten en partners. Bij klanten met een verhoogd risico werken we met paniek-alarmmeldingen en hotlines. Brandalarmen gaan volgens het protocol van de brandweer. Ik werk bijvoorbeeld ook als beveiliger bij een groot regionaal theater. Dit heeft een heel ander karakter. Hier is gastheerschap een groot goed.” De invulling van de taken en de communicatielijnen liggen zo per klant anders. Service op maat.

 

Preventie is het halve werk

“Los van de alarmen doen we ook veel aan preventie. Vanuit de meldkamer bijvoorbeeld, kijken we via de camera’s uit naar verdachte omstandigheden. Een kapot geknipt hek of een kapotte lantaarnpaal zijn voor ons triggers waar een surveillant direct op af gaat!” Samen met de alarmmeldingen is zo geen dag hetzelfde. Deze variatie is een belangrijke motivatie, maar het belangrijkste is toch het kunnen bijdragen aan de veiligheid van de klanten, vertelt Lex.

 

Explosief vak

“We zijn vaak de eerste schakel bij een incident of calamiteit. Hoe sneller wij de juiste volledige informatie op de goede plek krijgen, des te sneller kan een situatie beheersbaar worden. Een mooi voorbeeld daarvan is de explosie die plaatsvond bij Shell Moerdijk in juni 2014.” De luchtdruk van de explosie was lijflijk voelbaar in de meldkamer. De brand was daarna spoedig zichtbaar op de camerabeelden. “Direct gaat een strak protocol in werking. Continue informatie uitwisselen, het terrein afsluiten, rapporteren en alle partijen in banen leiden maakt de meldkamer dan een cruciaal spin in het web.”

 

Tip van Lex

Het vak van beveiliging is in essentie niet veranderd. “Wel gebruiken we nu modernere technieken. Bijvoorbeeld camera’s voor het vroegtijdig signaleren van ongewenste situaties, in plaats van het enkel achteraf uitlezen. Maar preventie is een taak van iedereen! Meld risicovolle situaties tijdig bij de juiste personen om schade of letsel te voorkomen” sluit Lex af.