Het belang van Hospitality op scholen

Leerlingen op het middelbare beroepsonderwijs zitten midden in hun puberteit. Ze zoeken naar hun plek in de groep, willen stoer doen en erbij horen. Afval opruimen in de kantine is dan niet echt chill! Maar een afvalberg op iedere kantinetafel, dat wil je als school natuurlijk niet. Een mbo-college in Brabant zette twee security hosts van EBN in om dit probleem aan te pakken én met succes!

“We beschuldigen niemand en wijzen niemand de les. In tegendeel juist. We gaan met de leerlingen in gesprek, maken ze bewust van hun gedrag en coachen ze op een vriendelijke manier, zodat ze geen afval meer achterlaten en voortaan uit zichzelf, ongevraagd, alles opruimen. Wij ruimen het niet voor ze op, dat moeten ze echt zelf doen”, vertelt coach en security host Jasmin. Vanaf december 2017 is hij samen met collega René vijf dagen in de week aanwezig in de kantine. Samen zijn ze verantwoordelijk om meer dan 1000 leerlingen normen en waarden bij te brengen.

“Natuurlijk ruimt het overgrote deel van de leerlingen gewoon netjes haar boterhamzakjes, drinkflesjes en snoeppapiertjes zelf op. Meestal zijn het dezelfde groepen die het niet doen”, licht Jasmin toe. “Als een conciërge voorheen de kantine inkwam leek er een bom ontploft. Bij het aanspreken van de leerlingen, kreeg hij vaak te horen dat het toch ‘zijn werk is’. Op een school waar ieder half uur een pauze begint, is dit echter niet te doen voor een conciërge. Daar heb je een dagtaak aan.”

Sinds de komst van Jasmin en René is er veel veranderd op de Brabantse school. Leerlingen hebben respect voor de security hosts, die veel profijt hebben van hun beveiligingsachtergrond, want conflict situaties doen zich af en toe nog wel eens voor. Zo kon Jasmin laatst nog net een jongen aanspreken op de afvalberg die hij samen met zijn vrienden had achtergelaten. “Ze waren ineens allemaal gevlogen. Natuurlijk spreek je dan net de meest onschuldige van de groep aan. ‘Dat heb ik niet gedaan’ is dan een vaak gehoord antwoord. Samen zijn we de andere boosdoeners uit de klas gaan halen om de troep alsnog op te ruimen. De leerkracht stelde het voorgenomen tentamen er graag voor uit. Volgende keer doen ze dit niet meer”, aldus Jasmin.

“We gebruiken geen straf maatregelen, want daar bereik je het tegenovergestelde effect mee. In een enkel geval is de schoolpas van een leerling ingenomen en krijgen ze een aantekening, maar zo ver laten we het niet meer komen. We proberen de leerlingen juist zo positief mogelijk te benaderen. We zijn ook geen breedgeschouderde beveiligers waar je pas langs kunt als je hebt opgeruimd, maar we geloven veel meer in de rol van gastheer of coach. In het begin spraken we iedereen aan. We zijn nu twee maanden verder en je merkt nu al dat onze aanwezigheid eigenlijk al voldoende is.”

“We trainen nu de conciërges om onze activiteiten over te nemen. We geven tips over hoe je jongeren het beste aan kunt spreken, we bootsen conflict situaties na en nemen ze mee in de praktijk. Ook voor hun is het omschakelen, want je bent zo lang gewend aan een bepaalde manier van werken, maar uiteindelijk betaalt het zich dubbel en dwars uit.”

Wilt u in uw onderwijsinstelling ook een positieve boost geven aan het gedrag van studenten en/of medewerkers, neem dan gerust contact op met Freddy Dommers, 076-5205206 of f.dommers@ebnbreda.nl.