Een veilig transport begint bij jouw bedrijf

 

Peter van Bennekom, plaatsvervangend districtchef bij de politie, en Frank van Jeveren, directeur EBN Veiligheidsdienst, spreken elkaar vandaag over ladingdiefstal. Zowel de politie als EBN spelen een actieve rol in de preventie van diefstal rondom transport.

 

Een goed begin…

Opmerkelijke verhalen over opengesneden zeildoeken, bedreiging van chauffeurs tot aan complete voertuigdiefstallen passeren de revue, wanneer de heren de handen ineenslaan om te spreken over een veiliger vervoer. Frank: “Er is natuurlijk veel wat een bedrijf zelf kan doen. Ken je jouw personeel goed? Heb je een screening gehouden? Verrassend veel inbraken en overvallen gebeuren met voorkennis.” Peter kinkt instemmend. “Denk ook aan het zo laat mogelijk laden van jouw vracht. Hoe langer het gereed staat, hoe kwetsbaarder.”

 

Dat ziet er goed uit

Frank vervolgt: “Met cameratoezicht herkennen we verdacht gedrag op bedrijventerreinen. Verkenrondes worden direct gesignaleerd. Deze personen worden aangesproken en doorgegeven aan de politie. Dit is meestal voldoende om hen af te schrikken.” Zowel op jouw terrein als onderweg kan je nog meer doen. “Hoe herkenbaar is aan de buitenkant wat je vervoert? Een wagen vol laptops of TVs vervoer je liever niet met grote aankondiging op de zijkant.” Zo geeft Peter als tip mee.

 

Verschillende orde

Peter legt uit dat er verschillende vormen van vervoerscriminaliteit zijn. Je kan denken aan ‘eenvoudige ladingdiefstal’, maar er bestaat ook complexere criminaliteit. “Chauffeurs worden bijvoorbeeld onder bedreiging gedwongen mee te werken.” Heel ingrijpend voor de chauffeurs.  “Ook drugscriminaliteit en mensensmokkel zijn criminele trends in de transportwereld. Onbedoeld kan je als vervoerder of pakketdienst meewerken aan de onderwereld. Ons doel is om veel beter samen te werken om deze ongewenste ontwikkelingen terug te dringen.”

 

Preventie en opsporing

Zowel in de preventie als in de opsporing werken EBN Veiligheidsdienst en de politie nauw samen. Met voorlichting, met het vroegtijdig signaleren van verdachte personen, maar ook met het naspeuren van vermiste wagens. Het politie cameranetwerk wordt steeds verder uitgebreid en ook de camera’s van de bedrijventerreinen zijn hierin een groot voordeel. Binnenkort komen alle politiebeelden op een centrale plek binnen en kan sneller gehandeld worden. EBN wil in de toekomst met hun uitgebreide camerasysteem graag aansluiting vinden op dit centrale netwerk. Daar moet eerst nog de juiste wettelijke basis voor gevonden worden.

 

Secured lane

Frank vertelt: “Op de bedrijventerreinen houden wij de incidenten laag. Onderweg zijn er andere maatregelen die je kan treffen.” De politie adviseert een camera bij de lading, en een camera aan de achterzijde van de vrachtwagen zodat je in de cabine precies kan zien wat er gebeurt. Met een noodknop in de cabine die doorschakelt naar een meldkamer ben je een stuk veiliger. Een bewegingssensor maakt het geheel af. Gebruik ook je track en trace systeem optimaal. Oplossingen die snel en eenvoudig te realiseren zijn. Peter vertelt dat de politie steeds nauwer samenwerkt met instanties en overheden om parkeerplaatsen te beveiligen.

 

Laatste tip

Peter benoemt dat je nooit alleen op techniek mag vertrouwen. “Blijf alert. Kies parkeerplaatsen met verlichting en help elkaar.” Frank geeft aan dat EBN graag meedenkt in een preventieadviesrapport. “Dan weet je zeker dat je alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen.”