Beveiliging in de zorg

We horen het regelmatig in het nieuws: geweld tegen hulpverleners. Het is een terugkerend onderwerp, want steeds vaker worden ambulance medewerkers aangevallen terwijl ze iemands leven aan het redden zijn. Er worden allerlei maatregelen bedacht om deze situaties te voorkomen en het voor hulpverleners veilig en werkbaar te houden. Wat veel mensen niet weten, is dat veiligheid in de zorg uit veel verschillende gradaties bestaat. Wesley van Dongen, operationeel manager bij EBN Veiligheidsdienst, neemt u mee in de (be)veilig(d)e wereld van de zorg.
 

Sleuteldienst

Niet alleen ambulance personeel kampt met problemen op het gebied van veiligheid, ook organisaties die thuiszorg leveren hebben hiermee te maken. Midden in de nacht wordt een verpleegkundige opgeroepen om naar een woning te gaan. Iemand is onwel geworden. De thuiszorg organisatie beschikt over de sleutel van de woning. Dit geeft al een eerste veiligheidsrisico. De zuster kan de sleutel kwijtraken bijvoorbeeld. Daarop zijn de bekende sleutelkluisjes bedacht langs woningen, die je met een code kunt openen. De kluisjes bleken echter te inbraak gevoelig en moeten dus uit het straatbeeld verdwijnen. Hierop is de sleuteldienst ingevoerd. Beveiligingsbedrijven beheren de sleutels en borgen de veiligheid van het verzorgend personeel én de cliënt. “Wij krijgen een melding, gaan direct naar de woning, geven de sleutel aan de nachtverpleging en blijven aanwezig tot de zorg klaar is. Indien nodig helpen we met lichte hand- en spandiensten, bijvoorbeeld bij het op bed tillen van een cliënt”, vertelt van Dongen. Een eenvoudige maatregel die de situatie voor alle partijen veiliger en meer werkbaar maakt.
 

Personenvervoer

Als je aan beveiliging in de zorg denkt, zie je misschien niet zo snel de link met personenvervoer. Van Dongen legt het uit: “Wat er achter gesloten deuren gebeurt, ziet de buitenwereld niet. Maar dag in dag uit zorgen liefdevolle verplegers voor verstandelijk gehandicapten, drugsverslaafden, gevangenen, etc. Je kunt je voorstellen dat situaties daar wel eens escaleren. Een cliënt die agressief wordt, zijn controle verliest en een medewerker aan wil vliegen. Iemand die in een psychose belandt. Of iemand die van een open naar een gesloten instelling moet. Tijdens zo’n situatie staat de veiligheid van personeel en medebewoners voorop. Wij worden dan opgeroepen om die veiligheid te waarborgen. Dat bestaat onder andere uit de begeleiding van een cliënt naar een andere afdeling of een ander gebouw, als men bijvooorbeeld van een open naar een gesloten instelling gaat.”

De zorginstellingen hoeven niet persé aangesloten te zijn bij een beveiligingsbedrijf. Ze mogen altijd bellen als er iets aan de hand is. Dit zorgt voor lage drempels en snel schakelen.
 

Medicijn transport

Nog iets waar je misschien niet zo snel aan denkt in de beveiliging van de zorg is medicijn transport. Veel medicijnen, waaronder bijvoorbeeld vaccinaties, moeten worden bewaard onder een constante temperatuur. Worden de medicijnen te warm dan is het niet goed, worden ze te koud ook niet. In iedere koelkast hangt daarom een temperatuur melder. Zodra iemand de deur van de koelkast open doet, beïnvloedt dit de temperatuur. Gaat de koelkast meteen weer dicht, dan is er niets aan de hand. Maar als de koelkast niet goed sluit of als de stroom uitvalt, dan is er een groot risico op temperatuur verschillen en gaat er misschien wel voor duizenden euro’s aan medicijnen verloren. Om dit te voorkomen geeft de temperatuurmelder een melding zodra de temperatuur zakt of stijgt buiten de acceptabele marge. “Vooral in de avonden en weekenden als personeel niet aanwezig is, moet dit extra in de gaten worden gehouden. Zodra wij zo’n melding binnen krijgen, sturen we er een mobiele surveillant op af. Als er inderdaad sprake is van een defect of stroomstoring worden de medicijnen in veiligheid gebracht, in bijvoorbeeld een noodkoelkast.”
 

Paniekalarm

Tot slot kent u misschien wel het paniekalarm. Bekend als rode knop onder het bureau. Maar tegenwoordig zit zo’n alarmknop ook op telefoons van verzorgend personeel, zodat zij te allen tijde alarm kunnen slaan. “Via GPS weten we precies waar de hupverlener zich bevindt en kunnen we meteen op de melding af", aldus Van Dongen.

Heeft u als zorginstelling behoefte aan meer veiligheid op de werkvloer? Neem dan contact op met Wesley van Dongen, operationeel manager EBN Veiligheidsdienst, 076-5205206 of w.vandongen@ebnbreda.nl.